• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
    • Politika privatnosti
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
      • Politika privatnosti
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

100 godina zapisivanja zvuka

Koncepcija izložbe: Ivan Gerersdorfer
Oblikovanje izložbe i plakata: Joža Ladović


Prvo desetljeće u povijesti zapisivanja zvuka, tj. razdoblje od godine 1877., kada se prvi puta čula ljudska riječ iz tehničkog uređaja, pa do kraja 80-tih godina, proteklo je u očekivanju i neizvjesnosti. O praktičnoj primjeni senzacionalnog izuma još nije moglo biti govora. Izvorna fonografska tehnika kako ju je zamislio Edison, tj. snimka na foliji staniola omotanoj oko metalnog valjka s narezom, omogućavala je najviše tri do četiri tihe i nerazgovjetne reprodukcije. Skidanje i ponovno stavljanje staniola na valjak nije bilo moguće. Ovi su nedostaci uklonjeni tek tijekom 1980-tih godina, kad su Charles Taintre i Graham Bell zamijenili foliju staniola valjkom od voska u čiju površinu fonogram više nije utisnut, već urezan adekvatno brušenim safirom.

Ručni je pogon tada zamijenjen najprije nožnim, a kasnije pogonom na oprugu. Tako je od fizikalno demonstracionog modela nastao aparat praktične primjene. Fonograf - senzacija 19. stoljeća, od god. 1890. pojavljuje se i u Europi, osvaja građanske domove, iako ne pruža ozbiljniji muzički doživljaj. U Engleskoj "Britanska Columbia", u Parizu "Braća Pathe", a u ltaliji "Anglo Italian comercial co." proizvode i uvoze fonografe i valjke. Istovremeno Emil Berliner pronalazi drugi tehnički sistem; umjesto valjka koristi ploču. Fonogram je kod Berlinerove ploče u bočnim stranama brazde, dok je kod Edisonovog valjka na dnu brazde, po tome se razlikuju Edisonovi i Berlinerovi zapisi zvuka. Ploče su se mogle galvanoplastičkim postupkom kopirati. Koristeći galvanoplastički negativ kao kalup (matricu) prešanjem se moglo proizvesti veliki broj kopija od tvrde mase, mnogo trajnije od voštanog valjka, koji se tada još nije mogao umnožavati. Aparat za reprodukciju sa ploča nazvao je Berliner "GRAMOPHON". Izum je patentirao godine 1888.

U natjecanju ovih tehničkih sistema baziranih na istom fizikalnom principu, tj. Edisonovog fonografa s valjkom i Berlinerovog gramofona sa pločom, šanse su najprije na strani Edisona. Edisonov je fonograf već ušao u praksu, dok je Berliner još radio na usavršavanju svoga gramofonskog sistema. Tek 1895. osnovana je "Berliner gramophon co.", koja proizvodi prve, još vrlo primitivne aparate. No, već 1898. osnovane su "Gramophon co." i "Deutsche Gramophon co." Gramofoni dobivaju pogon na oprugu.

Početkom 20. stoljeća kvaliteta reprodukcije i praktične prednosti gramofonskog sistema potiskuju Edisonov fonograf. Ovaj se, unatoč kasnijih pokušaja usavršavanja održao još jedino u Sjedinjenim Državama sve do godine 1912. Iako je i gramofonska reprodukcija kasnije u pogledu trajanja, čistoće i plastičnosti zvuka usavršena, osnovni se princip nije mnogo promijenio i svaki primjerak i najsuvremenije ploče, na neki je način spomenik tehničkom geniju Emilu Berlineru.

Ivan Gerersdorfer
(preuzeto iz presavitka)


Slike s izložbe


















foto Josip Vranić, MGZ


Gerersdorfer, Ivan. 100 godina zapisivanja zvuka.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1977.
[presavitak]











Vezani članci

D. V. 100 godina zapisivanja zvuka. // Nedjeljni vjesnik, 20. studenoga 1977., str. 3.





Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
    • Politika privatnosti
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA