• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

Komposchspiegel: ogledala Arnulfa Komposcha

Izložbu su omogućili Udružena samoupravna interesna zajednica kulture grada Zagreba, Kulturamt des Landeshauptstadt Klagenfurt i Österreichisches Kulturinstitut Zagreb


Koncepcija izložbe: Arnulf Komposch
Organizator: Ivan Ružić
Oblikovanje izložbe i plakata: Arnulf Komposch i Zoran Gregl


U njegovoj domovini Koruškoj zovu ga kratko i jezgrovito “Komposch od ogledala”, a “ogledala Komposch” lapidarni je naslov prikaza koji govori o njegovoj ličnosti i djelu. Taj dvostruki termin postao je pojam ne samo među stručnjacima nego i među širokom publikom.

Godine naukovanja i rada Arnulfa Komposcha bile su pune iskušenja. Ali on se nije obeshrabrio. Staklo ga je fasciniralo, proučavao ga je, eksperimentirao njime, dobivao poticaje od najboljih europskih umjetnika na staklu iz Venecije i Češke. Rezultat svega toga bio je, pored zanatskog savršenstva, jedan intiman, “ćutilan”, kako reče umjetnik, odnos prema materijalu, instinkt za bogatstvo i mogućnosti tog materijala koji se brusi i odsijava. Tako si je umjetnik stvorio instrumentarij za vlastiti ekspresivni oblik izražavanja, intelektualni raffinement kojim aktivira unutarnji život stakla.

Komposchova ogledala stvaraju čudnovate odraze, ona bude i potiču našu maštu.

Otkako je ogledalo postalo svakodnevni upotrebni predmet, zaboravljene su i magične moći koje su mu se nekoć pripisivale. Tragovi tog vjerovanja postoje još u predaji i običajima, personificirano živi sjećanje na lik lijepoga mladića Narcisa, kome je vlastiti odraz u vodi postao zla kob. Ovaj mitološki prizor više je odraz filozofskog duha stare Grčke nego moralistička parabola o samoljublju i njegovim posljedicama. To je simbol smionog razvojnog pomaka koji je u tom ranom razdoblju čovječanstva morao biti izazvan buđenjem svijesti o vlastitoj individualnosti, koja se još i danas budi u najranijoj dobi svakog djeteta. Prvo svjesno suočavanje s odrazom u ogledalu izaziva pitanje: Jesam li to ja? Jesam li ja takav?

Komposch čini Narcisov doživljaj s ogledalom beskrajno ponovljivim. Nije slučajno da se pred njegovim ogledalima stvara slika vodene površine koja u svojem staklenom miru odiše životom i koju može uznemiriti i najslabiji povjetarac. I u njegovim ogledalima sve odiše životom i dinamičnošću. Valovi prolaze kroz njih, mreškaju i paraju njihovu površinu, umnožavaju sliku i bacaju je iz ogledala u ogledalo, preobražavaju je kroz smjele perspektive, razbijaju naše predodžbe o nama samima i svijetu koji nas okružuje. Ona vraćaju oku njegovu svježinu, učeći ga da gleda bez filtera “pojma lišenog ćutilnosti”.





Iza igre refleksa naziru se precizne kompozicije. Skice prikazuju strukture, naglašavaju učinak brušenja na kristalnom staklu i ističu nijanse svjetla i tonova koje umjetnik stvara. Komposchova su ogledala slike na ogledalu – bliskost sa slikarstvom vrlo je očita.





Stvaralaštvo 42-godišnjeg umjetnika ovime se ne iscrpljuje. Već ranije ga je privlačio odnos ogledala i prostora, pa je u tom smislu imao više izložaba u reprezentativnim interijerima. Specifičan efekt ogledala, koji su popularizirali kabineti s ogledalima iz doba rokokoa, nije jedina dominanta Komposchova stvaralaštva. Velika ogledala koja pokrivaju cijele zidove svojom raskošnom obradom i naglašavanjem arhitekture imaju sličnu funkciju kao i građevna plastika.





Zajedničko obilježje svih Komposchovih ogledala, kao i jedna od karakteristika njihove kvalitete, jest ispreplitanje zanatskog umijeća i umjetničkog oblikovanja. Taj uzajamni odnos temelj je svake likovne umjetnosti.

Trude Polley, Klagenfurt (preuzeto iz kataloga izložbe)
foto Michael Leischner


Arnulf Komposch, majstor za brušenje stakla, rođen je u Klagenfurtu 1942. godine, gdje od 1964. ima vlastitu radionicu. Samostalno je izlagao u Parizu, Londonu, Beču, Klagenfurtu, Düsseldorfu, Udinama, Coburgu, Zagrebu, ... Djela mu se nalaze u Muzeju 20. stoljeća u Beču, Zemaljskoj galeriji Koruške u Klagenfurtu, kao i u privatnim zbirkama.























Slike s izložbe


















foto Josip Vranić, MGZ


Katalog izložbe

Polley, Trude: Komposchspiegel : Ogledala Arnulfa Komposcha.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1988.










Vezani članci

Komposchova ogledala. // Večernji list, 22. rujna 1988.

Glavan, Darko. Granice ogledala. // Vjesnik, 8. listopada 1988.

Jendrić, Dorotea. Čarobna ogledala. // Večernji list, 13. listopada 1988.

Roban, Nenad. Slobodno kreirana ogledala. // Start, br. 514, 1. listopada 1988., str. 7-8.

Weltrusky, Magda. Autor u zrcalu. // Svijet, br. 21, 7. listopada 1988., str. 30.





Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA