• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
    • Politika privatnosti
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
      • Politika privatnosti
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

Milica Borojević: Morekazi

Fotoklub Zagreb, gostovanje u Muzeju grada Zagreba


Koncepcija izložbe: Ljerka Mifka
Oblikovanje plakata: Marcel Bačić



U povodu fotografija Milice Borojević sabranih pod zajedničkim imenom Morekazi (1966. – 1977.), mogli bismo, valerijevski reći da se kristal, cvijet i školjka izdvajaju iz običnog nereda opipljivih stvari. Zamijenimo li riječ kristal riječju kamen, dobit ćemo novi triptih: kamen, cvijet, školjka. Svaki od tih elemenata ima svoj rast, godove, čvrstoću i krhkost – postojanu liniju egzistencije. “Oni su za nas privilegirani predmeti, shvatljiviji na prvi pogled, mada tajanstveniji, ako temeljitije razmislimo, no svi ostali koje nejasno razabiremo.” Njihova elementarna, primarna, organička geometrija u svojoj neposrednoj sagledivosti i čitkosti na granici je da se u jednom trenutku preobrazi u neočekivani životni elan, pokretačku energiju za koju tajanstvenom postaje formacija a ne forma. Unutar takvog konteksta i fotografije Milice Borojević bilježe svoj odmak od općeg mjesta interpretiranja kamena i proniknuća u njegov izloženi, a ipak zatvoreni svijet. Pokušamo li ući u tihi dijalog šutljivosti kamena i čovjeka, nužno će nam se nametnuti pitanje distance i bliskosti. U određenom smislu za kamen prošlost više ne postoji, on čuva svoju uvijek spremnu sadašnjost, za čovjeka pak pamćenje i gledanje postaju nekom vrstom emocionalne protočnosti. I čovjek i kamen žive svojim paralelnim životima: dodiruju se razgovorom s razdaljine.





Nije slučajno da je Milica Borojević nazvala ciklus svojih fotografija Morekazi kojim ukazuje na moguću vezu s pjesništvom S. J. Persea. Dakako, na prvi bi pogled bilo teško uspostaviti neposrednu vezu između masivnog prostora Perseova pjesništva koje u svakom svojem detalju misli na cjelokupnost, na totalitet vremena i prostora u kojem biće raste i nestaje i komornih dionica na fotografijama Milice Borojević u kojima biće, kamen, stijene i travke imaju svoj tok rasta i nestajanja, živu epidermu. Međutim, unutar širokog polja Perseova pjesništva postoji, posebice u Morekazima, snažna senzualna vokacija, prožimanje čovjeka i prirode u njihovom elementarnom elanu. U tom smislu i kamera Milice Borojević uspostavlja s kamenom, cvijetom i školjkom emocionalni odnos koji nije lišen i erotske komponente, ali ne kao direktne metafore nego kao vremenskog kontinuiteta sačinjenog od niza asocijativnih trenutaka. Pratimo li njezine fotografije od 1966. godine do danas, mogli bismo govoriti o morfološkim mijenama s više aspekata, međutim, nemoguće je govoriti o linearnom napredovanju u tehnicističkom smislu, jer je očito da se radi o različitim modalitetima transformirane senzualnosti: od neposredne (taktilne) prepoznatljivosti do apstraktnih proniknuća utihnulih prostora mekog mraka i opore svjetlosti.





Poput slikara geste i svjetlosti kao što su Tal-Coat, Ubac, kiparstva Kemenyja, Milica Borojević preobražava svoje emocije pred mnoštvom raznolikih struktura u prirodi, u čvrste kadrove koji uključuju i jasan vremenski ritam. Emocionalna protočnost koja daje homogenost njezinim fotografijama je slojevita: prostor se u njima sabire kao niz samosvojnih cjelina, tihih i zatvorenih trenutaka u kojima biće pulsira u sadašnjosti s cjelokupnim iskustvom, a to je ujedno i mjera zrelosti njezinih Morekaza. Unutrašnja ozarenost bića i kamena u neprekidnoj je oporbi da spozna suptilne dimenzije svjetlosti i tame, ne kao kontrasta nego kao dubljeg jedinstva svekolikog života.

Ljerka Mifka
(preuzeto iz kataloga izložbe)


MILICA BOROJEVIĆ rođena je 1938. u Šibeniku. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu i na Londonskoj školi za tehniku filma. Radi kao filmski montažer, pisac scenarija i režiser. Nagrađena je za svoj treći dokumentarni film međunarodnom nagradom C.I.D.A.L.C. Fotografijom se bavi od 1965. godine.


Katalog izložbe

Mifka, Ljerka. Milica Borojević : Morekazi = Amers
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1977.










Vezani članci

Mifka, Ljerka. „Morekazi Milice“ Borojević. // Čovjek i prostor. 24, 294(1977), str. 20.




Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
    • Politika privatnosti
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA