• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
    • Politika privatnosti
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
      • Politika privatnosti
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

Nada Orel: "Vremeplov" – fotografije

Udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Hrvatske – ULUPUH, Zagreb, izložba iz ciklusa Permanenta, gostovanje u Muzeju grada Zagreba


Legende na izložbi: Branko Lučić


“I, najednom, nakon nekoliko godina, sve to izgleda promijenjeno. Iz nečeg približnog i neodređenog postalo je konačno, nešto, što je učinjeno, da bude trajno.”
                                                                                                       R. M. Rilke: Rodin, predavanje, 1907.


Strasti kiparenja vlastitog života teško je odoljeti, no još je teže napustiti strast za kipom, kazuju pjesnici. I “Vremeplov” Nadin, u tom slučaju, put je fiksacije vremena. Refleksivnim je okom tu poredano prethodno vrijeme. Ono, viđeno ranije, sada je zaustavljeno – okrenuto prema sebi. Oploviti svoje vrijeme tada znači: i uranjanje, i izlazak, jednostavno, neophodno traganje za najdubljim i najiskonskijim trenutkom bića. Subjektivni pokret unutarnjeg vertikaliteta postaje tada slojeviti skalpel što presjecajući mrežnicu oka rastvara prizore vremena u vrijeme prizora. Putujući tako k najprisnijoj točki iznutra ovremenjenog zora, silazimo u prostor intimne kvalitete, gdje biće zrije sebe kao svoj bivši-i-još-zavazda-nazočni-tu-bitak. Os najintimnijeg bića iskri, onda, iz svoje najtanahnije usredištenosti u svim smjerovima prostora, emanirajući neponovljivost, trenutačnost viđenja, uviđanja životnog trenutka kao one jednokratnosti, koja uprizoruje život u neodgodivu prolaznost, bit koje se roji i produžuje nedogledno.

Fiksiranje ove neprolazno-prolazne tvari opsesivnost je plastičara, čije se oči uživljavaju i žive kroz gledanje svjetla i sjene, kroz uživanje u njihovoj mijeni. Crno će bijeli odnos i pripadna među-skala sivila tada biti svjetlopis taktilnih uviđaja oka: prostor opipavanja vremena, gdje su njegovi oblici prije svega prepoznati dodirom, senzibiliziranim do najsićušnijih vizualnih titraja.

Titrajnost će svjetla-sjene prerastati u valovljenje, u snažnu emisiju unutarnjih poruka iskričave biti bića. Iz tame izvijen krik za svjetlom, dimenzioniran osjećanjem vremena i pripadnim proširenjem ili suženjem zjenice, hitnja je ustreptalog oka što bi da preduhitri i osvoji budući trenutak. U strukturi Nadinog vremeplovljenja stoje tako i prošlo i buduće vrijeme, uhićeno okom kamere, omeđeno izborom uprizorenja prostora i oblika. No, i strijelca i lovca u ovoj svjetlopisnoj plovidbi primarno određuje refleksija, stav univerzalne umjetničke osobnosti, senzibilitet multimedijalnog plastičara.



Pa, ako se strast za kiparenjem vlastitog života pretočila u strast za kipom, u temelju te čežnje stoji preobrazba – vremenske jednokratnosti i prostorne vezanosti konačnog djela u beskonačnu zadaću. U razini tehničke reproduktivnosti ova se dimenzija kontinuacije definira. I u toj definitivnosti najavljuje se konačnost kao takva, osamostaljena i “čista” prolaznost i kroz nju moć ništavnog Ništa nad čovjekom i stvarima. Nadin svjetlopis u tom trenutku objavljuje filozofijski domašaj vremeplovljenja fotografije – “nihilizam kao neposrednu svjetovno-povijesnu pretpostavku ‘iščezavanja aure’.”

Međutim, u našem oku nanovo oživljava doživljaj jednokratnosti i neponovljivosti trenutka-prizora: intimna tvar svijeta kao bit života se produžuje, ponajviše možda baš u njezinoj studiji Kairosa – dohvaćenom trenutku ili dašku sreće, u “uskrsloj auri” jedinstvenog antičkog reljefa. ... U tom su sretnom trenutku upisane i pohvala i zahvala Nadi, u najdubljoj želji da taj opis svjetlopisa bude trajan.

Antoaneta Pasinović (preuzeto iz presavitka)


Pasinović, Antoaneta. Nada Orel : »Vremeplov« – fotografije.
Zagreb : Udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnost, 1977.
[presavitak]



 









 

Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
    • Politika privatnosti
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA