• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

Petar Šain

Muzej grada Sarajeva, gostovanje u Muzeju grada Zagreba, izložba u povodu obilježavanja 20. obljetnice suradnje dvaju muzeja


Koncepcija izložbe: Miroslava Gašparović-Đipa


Krajem prvog, a posebno u drugom desetljeću 20. stoljeća, mnogi mladi bosansko-hercegovački umjetnici vraćaju se u zemlju s diplomama umjetničkih škola i akademija značajnih europskih središta. Ovoj pionirskoj generaciji, čija je djelatnost označila pojavu domaće likovne umjetnosti na tlu Bosne i Hercegovine, pripada i slikar Petar Šain.

Petar Šain rođen je u Mostaru, 4. srpnja 1885. godine. Od 1900. do 1903. u Zagrebu uči litografski zanat kod profesora Vladimira Rožankovskog. Od 1903. godine, kad odlazi na školovanje u Beč, pa sve do konačnog povratka u Sarajevo 1920., Šain živi i radi u inozemstvu (Beč, Pariz, München, Trst, Venecija, Firenca). Njegov umjetnički izraz formirao se u kulturnoj atmosferi Beča i Münchena koji su početkom 20. stoljeća središta simbolizma i secesije. Proučavanje grafičkih tehnika usavršava u ateljeu Alphonsea Muche u Parizu, a zatim kod grafičara Petera von Halma na minhenskoj Akademiji. O Šainovom izvanrednom vladanju ovim medijem svjedoče brojni radovi nastali usporedo s njegovim slikama u ulju, među kojima se posebno ističu simbolični, alegorijski prikazi s bojišta Prvoga svjetskog rata.

Još tijekom studija Šain se opredjeljuje za slikanje pejzaža, lova i životinja, da bi se tijekom svoga plodnog stvaralaštva razvio u značajnog slikara lovačkih motiva. Ova tematika upućuje na München, posebno na utjecaj poznatog njemačkog animalista Heinricha von Zügela, u čijoj je klasi Šain diplomirao 1913. i dobio Godišnju nagradu Akademije kao slikar životinja.

Po završetku rata, Šain jedno vrijeme živi u Italiji, a 1919. vraća se u Sarajevo gdje se odmah angažira kao član novoosnovanog Društva umjetnika BiH. Početkom dvadesetih godina započinje dva desetljeća dugo, najznačajnije i najplodnije razdoblje njegova slikarstva, u kojem će ostvariti seriju izvanrednih planinskih pejzaža. Šainovo slikarstvo nosi odlike realističkog smjera, ali istovremeno je uočljiv snažan utjecaj bečke secesije i minhenskog jugendstila, posebno slikara Ferdinanda Hodlera i Giovannija Segantinija. Na ovoj razvojnoj liniji nalaze se i Šainova kasnija djela, među kojima velika platna s lovačkim motivima i pejzažima iz ciklusa “Romanija”, slikana za Kraljev dvor u Han-Pijesku, pripadaju vrhunskim ostvarenjima u njegovu opusu. U ovim djelima dekorativnost linije i kolorita, neobična kompozicija, snažni kontrasti svijetlo-tamnog, jednostavne forme, korišteni su kako bi otkrili svu poeziju i mističnost planinskih masiva. Zatvoren prema tadašnjim stilskim pravcima, Šain stvara “anakrona” djela, usmjeravajući svoja najbolja umjetnička iskustva prema predstavljanju romantičnih motiva planina i prizora iz lova, u kojima se izražava njegova težnja ka lirizmu i intimno doživljenoj prirodi. I sam strastveni lovac i planinar, Šain je velik dio svoga slikarskog djelovanja posvetio motivima lova, nadahnuto dočaravajući atmosferu lovačkog života. U neposrednom dodiru s tajnama planine, ponesen oduševljenjem životom u divljini, on stvara niz skica i crteža sa smislom i ljubavlju za prikazivanje životinja, njihove anatomije i ponašanja. Na osnovi ovih zabilješki slikarovog izravnog doživljaja nastala su njegova velika platna sa scenama iz lova, likovima lovaca, lovokradica i divljači.

Pored planinskih pejzaža, najvrednijim Šainovim ostvarenjima pripadaju neobične scene ribolova, izvedene tehnikom crteža tušem i akvarela. U ovim djelima virtuozne tehničke izvedbe Šain razvija čudan “maniristički” stil, kroz stapanje realizma i iluzije, fotografske uvjerljivosti i metafizičke atmosfere. Likovi ribara jednostavnih oblika, naglašenih kontura i mirnih pokreta, otkrivaju zaseban hermetičan svijet na granici između stvarnog i mističnog.

Istovremeno s djelima u kojima je izražena težnja za nadilaženjem objektivnog registriranja stvarnosti, gdje je naglasak na emotivnom i kontemplativnom, nastaje bezbroj Šainovih realistički koncipiranih žanr-scena, zasnovanih na izravnoj opservaciji svakodnevnog života. Život koji se odvijao na sarajevskoj čaršiji snažno je privlačio racionalni dio Šainove ličnosti, sklon egzaktnoj opservaciji i analizi. Ovo je, udruženo s njegovim crtačkim talentom i smislom za točno fiksiranje materijalnih pojedinosti, utjecalo na njegovo žanrovsko usmjerenje.

Šain se s vremenom razvio u zasigurno najoštrijeg i najnaprednijeg promatrača svakodnevnog života bosanskog čovjeka – seljaka, trgovca, obrtnika – u vremenu između dva rata. Njegovi motivi s čaršije, i pored trivijalnosti i zanatske preciznosti, posjeduju draž “neobičnog” koja proizlazi iz samoga motiva – egzotičnih fizionomija, nošnji i običaja. Šain ujedno fiksira izgled stare arhitekture, s vjerno reproduciranim građevinama, dućanima, zanatskim radnjama i njihovom okolinom.

U poslijeratnom razdoblju Šain se gotovo potpuno posvećuje lovačkoj tematici, ali ovi radovi ne dostižu snagu i poetičnost ranijih ostvarenja. Njegovo uporno odbijanje novih stilova i povlačenje iz suvremenih likovnih zbivanja dovodili su do čestog upadanja u maniru i ponavljanje.

Petar Šain u najznačajnijem razdoblju svog stvaralaštva koncentrira svoja umjetnička iskustva na stvaranje djela potpuno zatvorenih prema suvremenim stilskim pravcima, ostajući dosljedno vezan za simbolističko-jugendstilski izraz sve do duboko u četvrto desetljeće 20. stoljeća. Danas, kada njegovom djelu prilazimo s novim povijesno-umjetničkim stavovima, otkrivamo ambivalentan opus unutar kojeg postoje izuzetna razdoblja obilježena ponajprije serijom izvanrednih planinskih pejzaža. Riječ je o opusu proisteklom iz sinteze idealizacije i realizma stvarnosti, iz istinskog kontemplativnog doživljaja svijeta, što s pravom svrstava Šaina među utemeljitelje moderne bosansko-hercegovačke umjetnosti.

Miroslava Gašparović-Đipa


Gašparović-Đipa, Miroslava. Petar Šain.
Sarajevo : Muzej grada Sarajeva ; Umjetnička galerija BiH
[presavitak]










Vezani članci

Šigir, Mirjana. Slikarstvo Petra Šaina. // Vjesnik, 11. listopada 1989., str. 9.





Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA