• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

Poetika siromaštva – Tošo Dabac

Koncepcija izložbe: Zdenko Kuzmić


Tošo Dabac, rođen 1907. u Novoj Rači pokraj Bjelovara, jedno je od najvećih imena hrvatske fotografije. U vremenu od 1928. pa do 1932. godine šef je propagande u predstavništvu u Zagrebu poznate svjetske tvrtke Metro Goldwyn Mayer, pa se tako našao na izvorištu najnovijih dostignuća fotografije i filma. Fotoklubu Zagreb pristupa godine 1933, gdje ubrzo preuzima vodeću umjetničku ulogu. Jedan je od obnovitelja Fotokluba Zagreb u tim godinama.

Već u prvoj polovici tridesetih snima poznate cikluse Bijeda i Ljudi s ulice s kojima trajno ulazi u povijest hrvatske fotografije kao nosilac socijalnog smjera. No to mu neće smetati da u drugoj polovici tridesetih godina 20. stoljeća postane i jedan od osnivača zagrebačke škole fotografije.

Godine 1951. tadanji Fotosavez Jugoslavije dodjeljuje mu zvanje majstora fotografije, dok mu Međunarodna federacija fotografske umjetnoti (FIAP) dodjeljuje najviše počasno zvanje Hon.EFIAP.

Autor je i kreator niza monografija. Održao je i sedam samostalnih izložbi fotografije (Debrecin 1940, Zagreb 1948, 1955. i 1969, Beograd 1962, Split 1969. i Ingleheim 1969).

Poslije Drugog svjetskog rata pa do smrti 1970. opće je priznati najveći hrvatski fotograf.

Godinama izlaže svoje radove, kao član Fotokluba Zagreb, na domaćim i međunarodnim izložbama, pri čemu osvaja mnoga vrijedna priznanja i nagrade.

Dabac je bio prvi doživotni počasni predsjednik Fotokluba Zagreb.

Vladko Lozić


Pojavom Toše Dabca započinje posve novo razdoblje u našoj fotografiji. Određeno njegovom umjetničkom i stvaralačkom osobnošću, oslobodit će se i utkati u sve pore suvremenoga života. Njegovi portreti, pejzaži i life-fotografije postaju prava duhovna svjedočanstva života, prekoračujući vrijeme, pretvarajući ga u nebitno. Njegovo gledanje pokrenuto je aktivnošću njegova duha, njegovo viđenje nikada nije golo primanje. Ono je ujedno i izbor i sklad.

U svom djelatnom životu ostvario je mnoge cikluse, a u svakom od njih poetsko je ono što nosi, pa makar i tamo gdje ga najmanje očekujemo. Ciklusi Bijeda i Ljudi s ulice nastat će u sumornim godinama monetarne krize i opće nestabilnosti. Autentični su to isječci doista teška vremena. Sve siromaštvo i bijeda, prikazani njegovom kamerom, sva ta osamljenost odiše gorčinom, ali ne i banalnošću. Slike su to trenutka, prepune simbolike, tonski i u izrezu potpuno dorečene, stvorene okom znalca i majstora koji zna ispričati priču koja nas i danas uzbuđuje.

Njegov smisao za poetsko unošenje potpuno dolazi do izražaja u folkloru i pejzažu. Dodamo li tome fini osjećaj za ljudska lica, doživljavamo slike prepune životnog iščekivanja ili pak životnog iskustva. Uslijedit će ciklusi životinja, arhitekture i kulturnih spomenika, i u svakom od njih, u svakoj fotografiji, prepoznat ćemo velika umjetnika, sposobna da i u onom već viđenom sagleda bit života. Sve je to Tošo Dabac, poput pjesnika kamere, uspio prenijeti naraštaju koji će doći, nadahnjujući mnoge mlade talentirane fotografe. Naučio ih je zanatu i uvukao u prostor fotografske umjetnosti. Smisao za bitno, iskustvo gledanja, suvremenost, mogućnost brza djelovanja, osjećaj za čovjeka, daju njegovim slikama toliko traženu snagu. Snaga je to doživljaja i doživljenoga, snaga njegova svijeta i njegova viđenja. Stvaralaštvo je to u punom smislu, sadržano u prisnom sudjelovanju i konačnom izričaju.

Zdenko Kuzmić


Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA