• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

Ratni zarisi – izložba karikatura Ivana Šarića

Muzej grada Zagreba u suradnji s Centrom za kulturu i informacije Maksimir


Autor izložbe: Ivan Šarić
Obikovanje izložbe: Ivan Ružić


Zar nije rat zarobio naše misli, zarazio našu zbilju, zaronio u naše emocije, zarezao u naše živote? Naopako ozareni ratom zaredali su strahovi i tjeskobe, zaradili smo nevolje i boli, zarekli se istrpjeti i podnijeti. U taj splet nemoći i patnje, srdžbe i bijesa ušao je i Ivan Šarić, no kao karikaturist nije tek zaridao već je i zarisao jasnim crtama, odgovarajući na razaranje uprizorenjem apsurda, uzvraćajući onima koji stoje uz Aresa mlazovima i nizovima svojih zarisa.

Neće od našeg podsmijeha zarasti rane, nećemo porugom zaribati neprijatelja, niti ćemo žučljivošću natopljeno pero zariti poput noža u dušmanske grudi, ali zarisujući, kao nekakvim duhovnim skalpelom zarezujući traumatična mjesta – možda se ipak približimo ideji ozdravljenja, odnosno barem oslobodimo (simbolički, ritualno, katarktički) nekih opsesija, mora, napasti. Karikatura ionako buja na mračnim talozima pritisaka i frustracija, a bljesak ideje i odlučnost grafičkog poteza osvjetljuje tminu teško podnošljive razine postojanja.

Do stanovite mjere može se i licitirati zbiljskim poticajima: što je živjeti gore, to je izražavati lakše, s obzirom da su u tom slučaju krajnosti naglašene i vidljive. Rat kanda prevršuje tu mjeru, i svaku mjeru i samu pomisao na mjeru, pa u prvi mah oduzima dah i uspostavlja isključivo strah. Ni trajanje baš ne pretvara rat u naviku, ali omogućuje čovjeku (onome koji nije do grla umočen, do grla ugrožen, do grla zapriječen) da stekne stanovit odmak od vlastite zastrašenosti, da uoči manihejski crne i bijele (a pogotovo crne, za tuš, humor i prezir važnije) strane, da pokuša analizirati i racionalizirati, suprotstaviti se i oduprijeti, reagirati na izazov i kompenzativno sam donekle izazivati.

Karikatura je povlašteni jezik graničnih situacija. Kad nam je puna pipa, slijedi munjevito pražnjenje praskom asocijacija. U ratu je sve hipertrofirano, napregnuto do pretjeranosti, pa nije čudno da je i ljudska reakcija povremeno krajnje ekscitirana, nagonska i grčevita, utemeljena u fiziološkom, "donjem" registru. Tako i karikatura može postati artikuliranom psovkom, no koliko god i psovka bila shvatljiva kao korelativ nemoćna bijesa, vrijednost i značenje geste nalazimo ponajprije u stvaralačkoj artikulaciji i preobrazbi povoda u spoznajni novum.

Zarisi Ivana Šarića hvataju neobično u običnom, povezuju različite slojeve zbilje, skidaju maske s nekih društvenih grupacija ili pak preoblače svakidašnje prizore, ne baš u "maskirano" ruho nego u paradoksalnu i do apsurda umnoženu mrežu ratom nametnutih rješenja i situacija. Primjerice, ljepljive trake na prozorima i vreće pijeska pred podrumskim otvorima narastaju do amblematskih razmjera i poput elefantijazisa zagušuju život i pokret. Ratne letjelice pretvaraju se u grabljive ptičurine i igračke militarističkog luna-parka, ali i u leteće mrtvačke sanduke ili pak u očerupana trupla na ražnju. Četnički balvani i četnikolike spodobe dolaze u neprimjereni kontekst, odnosno njihov kontakt sa svijetom naopak je, izokrenut, nahvao.

Šarićeva imaginacija više je zaokupljena prostorima, ambijentima, aglomeracijama negoli likovima i figurama (a pogotovo ne izričitim protagonistima). Dakle, ne izruguje pojedince i ne psihologizira, već hvata tipove i poopćava. Nije slučajno što je veći broj karikatura posvećen spomeničkom naslijeđu, ne samo zbog profesionalne orijentacije autora već i stoga što je specifičnost ovoga rata upravo veliki broj "žrtava" na polju materijalne kulture, u iracionalnoj želji agresora da zatre tragove našeg nacionalnog i vjerskog identiteta. Vjerujem da je Šarićev civilizacijski odgovor bliži valnim dužinama upućenih i eruditskih gledalaca iz hrvatske metropole (pa time i primjeren izlaganju u Muzeju grada) , ali ne dvojim ni da je učinak nekih rješenja upravo univerzalan.

Tonko Maroević
(preuzeto iz kataloga izložbe)


Slike s izložbe






foto Josip Vranić, MGZ


Katalog izložbe

Maroević, Tonko. Ratni zarisi : Izložba karikatura Ivana Šarića.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1991.






 


Vezani publicirani radovi

Kolveshi, Željka. Bellum a Nulla Re Bella. // Iz starog i novog Zagreba VII / ur. Vinko Ivić i dr. Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1996. Str. 277-297.

Kolveshi, Željka. Report on museological practices in a country at war. // Quelles perspectives pour les musées d'historie en Europe? = What are the perspectives for history museums in Europe? / éditeur Laurent Gervereau. Pariz : AIMH – Association Internationale des Musées d'Historie, 1997. Str. 175-176.


Vezani članci

Antić, Sandra-Viktorija. Ratni apsurdi u očima humanista. // Vjesnik, 7. studenoga 2003., str. 19.


 

 

Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA