• Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
    • Istakni poveznice
    • Vrati izvorno
  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 
    • Posjetite nas
      • Muzej grada Zagreba
      • Vanjske zbirke
      • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
    • O muzeju
      • Opći podaci
      • Povijest muzeja
      • Djelatnici muzeja
      • Informiranje, akti, javna nabava
      • Natječaji i javni pozivi
      • Pristupačnost Muzeja
    • Odjeli
      • Informatički odjel
      • Knjižnica
      • Odjel dokumentacije
      • Pedagoško-andragoški odjel
      • Preparatorske radionice
    • Zbirke
    • Izložbe
      • Stalni postav
      • Povremene izložbe
      • Virtualne izložbe/online zbirke
    • Edukacija
    • Projekti
    • Događanja
    • Izdanja
  • Hrv Eng
  • Digitalna pristupačnost
    • Povećaj font
    • Smanji font
    • Promijeni kontrast
    • Promijeni font
    • Sivi tonovi
Strelica koja vodi na vrh stranice Na vrh
  • Naslovnica
  • Izložbe
  • Povremene izložbe

Stereoskopska fotografija na prijelomu XIX. u XX. stoljeće iz fundusa Muzeja grada Zagreba (gostovanje...

Muzej grada Zagreba, gostovanje u Povijesnom muzeju Istre, Pula


Koncepcija izložbe: Slavko Šterk
Multimedija: mr. sc. Maja Šojat-Bikić
Oblikovanje izložbe: Ivan Ružić
Oblikovanje plakata: Povijesni muzej Istre




 

Stereoskopija

S oba oka gledamo objekte s dvije strane. Mi, dakle, gledamo stereoskopski, očima zahvaćamo dvije neznatno različite slike, koje se u našem oku sjedinjuju u jednu te tako doživljavamo prostornost, plastičnost i dubinu. Kao što s oba oka vidimo dvije slike zahvaćene u razmaku od 62 do 65 mm, isto tako možemo snimiti dva takva snimka stereo fotoaparatom kod kojeg će objektivi biti u istom razmaku.

Promatramo li dobivene fotografije, postavljene tako da im stranice odgovaraju gledanju očima (prvobitna lijeva slika dolazi desno, a desna lijevo), a za promatranje upotrijebimo dvije leće koje imaju istu žarišnu duljinu kao objektivi kojima su snimljene (stereoskop), dobit ćemo dojam jednak onom gledanju s oba oka.

Pomodarstvo (uspon i pad)


U svjetskim razmjerima stereoskopska fotografija doživljava prvi uzlet između 1851. i 1870. godine, drugi krajem stoljeća, između 1890. i 1900. godine (u Zagrebu između 1900. i 1914. godine, no prve snimke nastale su već 1865. godine). Tehnologija novog izuma donijela je važne promjene na putu kojim su krenuli fotografi. To je utjecalo na fotografsku viziju i na javni način gledanja reljefnosti (tzv. Kaiserpanorame), pa prema tome i na cijeli put očitanja slike i procjene njezina sadržaja.





Stereoskop je odredio budući razvitak fotografske slike. Nastojao je stvoriti obilan i detaljan inventar svega vidljivoga i nevidljivoga. No, pao je žrtvom samih ideja koje je zastupao, nove mode u popularnoj fotografiji –  razglednice (pojava svjetlotiskarskih zavoda) i rasta naklade ilustriranih časopisa.

Konačno, između 1920. i 1930. godine, apsolutna prevlast kinematografa i televizije učinila je da čovjek XX. stoljeća privremeno zaboravi treću dimenziju svoje vizije, sve do pojave nove tehnologije virtualne realnosti.

Četiri imena

Grad Zagreb oduševljen je novim fotografskim pronalaskom – stereoskopskom fotografijom, koja u tada relativno malom gradu (oko 1900. godine grad broji 80.000 stanovnika) ima svoj solidan temelj u snimcima J. Hühna i A. Stiasnog mlađeg, a s "grafičkom panoramom" E. Kastiane postaje masovnim medijem. Ipak, radovi četvorice fotografa daju svojevrsni pečat "stereo-parovima", posebno onim koloriranim rukom te izvedenim autochrom postupkom nakon 1907. godine. Najbrojniji su radovi optičara Josipa Kokalja, amatera fotografa Vladimira Guteše, došljaka, kraljevskog i carskog fotografa Aloisa Beera te vojnog fotografa "plemenitog" Josipa Otokara Fleischlingera.

Za grad Pulu iznimno je značenje Aloisa Beera (1840.-1916.) koji od 1882. godine nosi naslov "bavarskog", a kasnije i "mornaričkog" fotografa, pa je zato redovito snimao zbivanja u puljskom Arsenalu. Idealna je stoga prilika da se na izložbu ovog puta uključe i njegovi radovi iz fundusa Povijesnoga muzeja Istre – Museo storico dell'Istria.

Slavko Šterk



Slike s izložbe















foto mr. sc. Maja Šojat-Bikić, Miljenko Gregl, MGZ
 
 

 

 

Podijelite sadržaj

  • Facebook

Povezani članci i publikacije

  • Posjetite nas 
    • Muzej grada Zagreba
    • Vanjske zbirke
    • Knjižnica, odjel dokumentacije i fotografske zbirke
  • O muzeju 
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Djelatnici muzeja
    • Informiranje, akti, javna nabava
    • Natječaji i javni pozivi
    • Pristupačnost Muzeja
  • Odjeli 
    • Informatički odjel
    • Knjižnica
    • Odjel dokumentacije
    • Pedagoško-andragoški odjel
    • Preparatorske radionice
  • Zbirke 
  • Izložbe 
    • Stalni postav
    • Povremene izložbe
    • Virtualne izložbe/online zbirke
  • Edukacija 
  • Projekti 
  • Događanja 
  • Izdanja 

Muzej grada Zagreba
Opatička 20
10000 Zagreb

Tel: +385 1 4851 361
        +385 1 4851 362

e-mail: mgz@mgz.hr

Radno vrijeme:
UTORAK – SUBOTA: 10:00 – 18:00
NEDJELJA: 10:00 – 14:00

Muzej je zatvoren blagdanima i državnim praznicima.

VODIČKA SLUŽBA I NAJAVA GRUPA:
info@mgz.hr   

  • Marketing i PR
  • Zahtjev za korištenje građe
  • Cjenik usluga
  • Impresum
Izrada NOVENA